Bolagsstyrning
Vi är ett ansvarsfullt företag som följer alla lagkrav i de länder där vi verkar. Ansvarsfullt uppförande är en grundläggande del av vår företagskultur och inbäddat i vår strategi. Vi arbetar alltid med högsta integritet och etik.
Våra ansvarsområden
Det är vårt ansvar att bedriva vår verksamhet etiskt, med hänsyn till vårt ESG-ändamål och vara en god arbetsgivare där vi växer och lyckas tillsammans. Vi har en tydlig styrningsstruktur på plats. Algecos ledningsgrupp och styrelse arbetar för att leverera vår strategi och våra mål på ett sätt som våra anställda, kunder, aktieägare och leverantörer kan vara stolta över.
Så levererar vi på våra åtaganden
Våra åtaganden till ESG främjas på alla nivåer inom Algeco, från våra aktieägare, styrelse, ledare och ledningsteam till alla våra kundservicecenter. Vi levererar på dessa åtaganden genom att integrera dem i centrala processer, inklusive affärsgranskningar, säkerhetsrevisioner och riskhantering. Detta gör det möjligt för oss att bedöma risker och möjligheter samt tilldela lämplig nivå av ansvar för att uppfylla våra mål och KPI:er.
I enlighet med best practice uppdaterar vi kontinuerligt våra ESG-relaterade policys och dokumentation för att säkerställa efterlevnad och kontinuerlig förbättring.
Värnande om mänskliga rättigheter
Algeco är engagerat i att skydda mänskliga rättigheter inom våra verksamheter och leveranskedjor. Det gäller också våra anställda, entreprenörer, leverantörer, kunder och konsumenter samt i samhällen där vi verkar. Vi är också engagerade i att säkerställa att modernt slaveri eller människohandel inte förekommer i vår leveranskedja eller i någon del av vår verksamhet. Vi främjar dessa åtaganden genom att implementera och upprätthålla policys, system, kontroller och program. Vi är del av FN:s Global Compact och utför aktiviteter på FN-dagar över hela koncernen för att lyfta viktiga frågor kring mänskliga rättigheter.
Riskreducering
Vid identifierade risker under vår ESG-due diligence-bedömning, identifierar vi förbättringsmöjligheter som delas med vårt upphandlingsteam, samt ESG-kommitté och styrelse vid behov. När problem identifieras under vår due diligence-process, kommer vi överens om korrigerande åtgärder mellan relevanta parter och dokumenterar processen och resultaten.
Ansvarsfulla upphandlingar
Vi är beroende av våra leverantörer och de varor de producerar för att tillverka våra egna produkter. För att förstå mer om ESG-påverkan från våra leverantörer har vi infört Algeco Group ESG Responsible Sourcing Policy. Syftet är att:
- Säkerställa samarbete med leverantörer.
- Integrera ESG i alla steg.
- Granska ESG-prestanda.
- Driva kontinuerlig ESG-förbättring.
- Erbjuda en säker, inkluderande, mångfaldig och motiverande miljö i hela vår värdekedja.
Vi har också implementerat en screeningprocess för ansvarsfull upphandling för att hjälpa oss genomföra due diligence för nya och befintliga leverantörer.
Effektiv prestandahantering
Algeco antar externa best practice-standarder och certifieringar för ESG, för att upprätthålla eller förbättra effektiv prestandahantering. ISO 14001 är en internationellt överenskommen standard som stödjer kontinuerlig förbättring av miljöprestanda genom resurseffektivitet och avfallsminskning.
Vi vill inspirera våra medarbetare
Vi utbildar personal inom säkerhet, resurseffektivitet, förnybar energi och ESG-medvetenhet. Vilket är avgörande för att implementera vår ESG-strategi. De främjar diskussioner kring våra gemensamma mål och orsakerna bakom dem. Vi uppmuntrar aktivt deltagande för att stödja kontinuerlig förbättring. Vårt ESG-team driver ett ESG-forum online, öppet för alla anställda att lära sig mer om våra prioriteringar, aktiviteter och mål.