Skolchefen: "Vi måste tänka nytt för barnens bästa"

Julie Osteig har arbetat i skolväsendet under hela sitt vuxna liv. De senaste åren som skolchef, där hon har insett vikten av att lära ut i nya, moderna utbildningslokaler.

– Vi måste satsa på barnen. De ska definitivt ha de bästa lokalerna av alla, säger hon.

Att satsa på att bygga nytt var ingen diskussion för Julie. Hon upplever att det är något som görs alldeles för lite i skolans värld. I dagsläget ger vi inte våra barn, som är framtiden, rätt resurser för lärande och utveckling.

– Jag tycker att det är ganska ledsamt. De allra flesta hade aldrig accepterat att arbeta i så dåliga byggnader om de hade varit i samma skick som många skolor. Vilket är konstigt. Det borde vara barnen som har bäst arbetsmiljö och förutsättningar, säger Julie Osteig och fortsätter: 

– Det var också syftet för vår del, att skapa en skola som eleverna verkligen vill komma till. 

Det Julie refererar till är Haugesund International School i norska Torvastad. Den är etablerad på samma plats där det tidigare drevs en kommunal skola. I köpet fick de två skolbyggnader. Bland annat original­huset från 1925, som saknade tillräckligt bra inomhusklimat gällande ­exempelvis ventilation och ­toaletter. När samtidigt elevantalet ökade krävdes mer utrymmen. Skolledningen beslutade därför att riva den nästan hundraåriga byggnaden och ersätta den med en helt ny – byggd med moduler. 

Nästan på dagen ett år efter det att huset jämnades med marken kunde de flytta in i de nya lokalerna – och skolchefen Julie Osteig kunde inte vara mer nöjd.

– Det var många som sa att det aldrig skulle gå så snabbt, men processen gick väldigt smidigt. Tidigare hade vi inte tillräckliga förutsättningar. Nu har vi allt som behövs för att bedriva en skola av hög kvalitet.

I rollen som skolchef var det Julie som var ansvarig för ­projektet. Och med sin långa erfarenhet från skolans värld visste hon vad hon ville ha när hon ritade hur lokalerna skulle se ut.

– Min intention var att få till moderna utrymmen, ljusa och fräscha lokaler med bra ventilation, klassrum designade för respektive lektion, bibliotek och luftiga kapprum. Vi valde också att bygga i ett plan, vilket underlättar för tillgänglighet och handikappanpassning. Och framför allt ville vi skapa en mysig känsla, tack vare exempelvis många textilplattor som också dämpar ljudnivåerna, säger Julie Osteig.

En annan ambition var att skolan skulle vara anpassad för rörelse. I stället för att ­klasserna har sina egna klassrum dit lärarna kom för respektive lektion är det numera pedagogerna som har ­specialinredda klassrum ­anpassade just för sina ämnen. 

– Det har blivit väldigt bra för båda parter. Det är inte hälsosamt att sitta inne i samma rum hela dagarna. Och dessutom resulterade pandemin i att barnen inte ens ville gå ut och röra på sig i fem minuter. Nu sker det i stället naturligt när de går mellan lektionerna. Dessutom ges lärarna bättre förutsättningar när de har egna och ämnesspecifika klassrum.

Julie Osteig önskar att fler tar chansen och bygger nytt. Gärna med moduler, som hon har fått ett extra bra öga för. 

– Det finns förutfattade meningar om industriellt byggda skolor, men de flesta stämmer verkligen inte. Som att de liknar baracker till exempel. Från första början har jag tänkt att modulerna ska användas permanent. Vi har exempelvis byggt ihop våra nya lokaler med den gamla byggnaden från 1975 och de passar verkligen tillsammans. Folk som har kommit hit och sett skolan är imponerade över hur det ser ut.

Det var också så som hon själv upptäckte fördelarna med att bygga med moduler.

– Jag besökte Tromsø International School, som en vän till mig driver, och fick en bra överblick av alla ”dos and don’ts”. Jag utgick från deras lokaler och anpassade våra utifrån de lärdomarna.

Att det är ett tids- och kostnadseffektivt byggnadssätt är ett annat stort plus, menar hon.

– Jag tror att folk behöver tänka nytt och utanför boxen för att använda resurserna bättre. En av de stora fördelarna med modulbyggnader är att 80 procent färdigställs i fabriken. Många skolor tar fem år att bygga, den här stod klar på ett år – och blev betydligt billigare. Så oavsett om den inte håller lika länge, bygg nytt då om det inte skulle funka. Det är ändå ett bättre ekonomiskt alternativ, säger Julie.


Vill du också satsa på framtiden och bygga skola eller förskola med moduler?

Kolla in vårt sortiment här och ta kontakt med någon av våra säljare, så hjälper dem dig med hela processen.