Trots containerkris – Algeco står rustat
Till följd av pandemin har fraktpriserna på container skjutit i höjden. Lägg där till ökade stålpriser och förseningar på grund av fartygsblockeringen i Suez-kanalen. Men Richard Brundin, affärsområdeschef på Algeco, ser positivt på läget och framtiden.
– Containrarna är svårare att få tag på och tar längre tid att få hit. Som tur är rustade vi oss tidigt och har många i lager för både försäljning och uthyrning, säger han.
Pandemin har lett till att färre containrar tillverkas och att färre arbetar i hamnarna. Det i sin tur har i vissa fall medfört att fraktkostnaderna har ökat med upp till 1 000 procent.
– Tidigare har vi haft ett väldigt jämnt flöde ute till havs. I dag är det inte alls likadant utan frakterna kommer stötvis, vilket gör det svårare för hamnar och redare att hantera, säger Richard Brundin.
På Algeco finns det dock gott om containrar till både försäljning och uthyrning. Mycket tack vare ett intensivt arbete i slutet av fjolåret.
– Vi lade medvetet flera stora ordrar då, vilket vi så klart är väldigt glada över i dag.
En av alla styrkor hos Algeco är ombyggnation och specialbeställningar.
– Får vi förädla och göra något med den blir det enklare för oss att ligga bra i pris. Det kan vara att koppla in el, isolera eller bygga om. Den senaste tiden har framför allt våra eventcontainrar fått ett stort uppsving. Det är otroligt vad mycket kul man kan hitta på med våra produkter.
När tror du att vi har en lösning på krisen?
– Det pratas om att priserna blir mer stabila efter det kinesiska nyåret, i februari 2022. Då hoppas vi att vi i alla fall närmar oss en normalnivå.