Uppfinningen som är ett lyft för containern

Med ben på din container kan du effektivisera arbetsdagen och genomföra fler leveranser på en dag. Då frigörs tid för trailern som kan åka på nya körningar.

– Det är alltid bättre att förvara en container ovan mark och här är en smidig, ekonomisk lösning, säger Roy Kreander, Managing Director på ConFoot.

ConFoot är leverantör till Algeco sedan ett antal år tillbaka. Genom unika ben som sätts på containern minimeras väntetiden vid lastning och lossning.

– Det blir alltmer populärt att använda containrar i lager- och logistikverksamhet. Det är inte så konstigt med tanke på alla fördelar som finns med dem. De är perfekta för att använda som lager för alltifrån bränsle till sjukvård och mat, samtidigt som de är smidiga att frakta. Med våra ben blir de dessutom ännu mer effektiva, säger Roy Kreander.

Allt tog sin början strax efter millennieskiftet när entreprenören Timo Akela och hans vän Veikko Salminen hade ett logistikproblem.

Veikko drev ett importföretag av möbler, men när han väl anlände till återförsäljarna blev han alltmer frustrerad över all väntetid när de skulle tömma containrarna vid lastbryggorna.

– Ibland stod tre trailrar på samma plats över natten. Veikko vände sig därför till Timo och de frågade sig hur de skulle kunna ta bort en fraktcontainer från en trailer utan att använda en dyr utrustning, säger Roy.

Lösningen kom att bli ett set med fyra ben som monteras på hörnen av containern. Det innebär att lastbilen endast behöver sänka fjädringen på sin trailer för att därefter köra i väg och hämta nya möbler. Containern är däremot kvar och kan lastas av medan trailern åker i väg.

– Produktiviteten ökar avsevärt och det blir betydligt mer kostnadseffektivt. En trailer som bara står kostar pengar och nu kom möjligheten att frigöra den till annat bruk, berättar Roy Kreander.

Det blev också starten på ConFoot. Sedan grundandet 2011 har företaget etablerats rejält på marknaden.

Produkterna har utvecklats, blivit fler och finns nu i tre olika sorter; standard, en specialanpassad variant för lastkajar samt en höj- och sänkbar modell.

Den största marknaden för produkten finns i Europa, där kylcontainrar i dag är ett stort användningsområde. Militära operationer och mindre hamnar är ett annat.

– Finns det inte en bra infrastruktur med stora lyftmöjligheter är det här ett perfekt alternativ. Då kan transportbolaget hämta containern när det vill. Det enda som krävs är att trailern har luftfjädring, säger Roy Kreander och räknar upp ytterligare fördelar:

– Det är en unik produkt som är lätt, portabel, har lång livstid och är billig att anskaffa jämfört med andra lösningar.


Är du i behov av en container?

Kolla in vårt sortiment här!